حال که بازار دیجیکالا رونق گرفته است، حال که دیگر برای خودش اسم و رسمی در کرده است، حتی با اینکه در یک فضای رقابتی قرار گرفته اما پشتیبانی و خدماتش بسیار کمتر شده است.
کافیست #دیجیکالا را در شبکههای اجتماعی جستجو کنیم تا با انواع شکایتها و روایات مختلف مصرف کنندگان و کاربران از عدم پشتیبانی دیجیکالا، برخورد بد مأموران تحویل و این اواخر فریبکاری دیجیکالا در تخفیف بلک فرایدی مواجه شویم.
کاری از دست ما بر نمیآید!
کاری از دست ما بر نمیآید، جملهای آشنا برای بسیاری از کاربران دیجیکالاست وقتی با پشتیبانی تماس میگیرند و درباره موضوعی شکایت کرده یا خواستار پیگیری وضعیت کالای خود میشوند. برای نمونه سری به شبکههای اجتماعی زدهایم.
یکی از توییتهای کاربران دیجیکالا به شرح زیر است:« صابون #دیجی_کالا به تن ما هم خورد. دوشنبه هفته گذشته بعد از تایید خودشون کالایی رو که مغایر با درخواستم بود مرجوع کردم و الان بعد از یک هفته و چند بار پیگیری که آخریش چند دقیقه قبل بود برای بازپرداخت وجه همچنان میگن همکاران ما در حال بررسی هستن. سخته برگردوندن پول؟»
متن زیر توییتی از یکی دیگر از کاربران دیجیکالا است:
« بعد از 3روز پیگیری (بالای12تماس و 5 ایمیل) شکایت از رفتار مامور ارسال #دیجی_کالا وتحویل ندادن مرسوله جواب من اینه و پشتیبان تلفنی هم میگه از دست ما کاری برنمیاد. هزینه رفتار بی ادبانه مامور رو هم من باید بدم ظاهرا. فک میکنم باید از همین تریبون حتی عذرخواهی هم بکنم از #دیجی_کالا»
عدم پشتیبانی و پیگیری خواستههای کاربران عمدهترین شکایاتی است که علیه دیجیکالا در شبکههای اجتماعی مطرح میشود.
از دیگر شکایات کاربران از دیجیکالا میتوان به قیمتهای بالا، گرانفروشی و فروش یک کالا به چند قیمت اشاره کرد، حتی لغو خودخواسته سفارش کاربران نیز از جمله شکایات کاربران است نمونه زیر یکی از جمله شکایات مربوط به بحث قیمت و لغو خودسرانه سفارش از سوی دیجیکالا است: « این جنس و از #دیجی_کالا خریدم ۴۶۵۰۰۰ تومان واریزی انجام دادم،تو انبار دی جی کالا موجود بود،دلار به سمت بالا رفت،سفارش و لغو کرد و پول منو برگردوند،حالا دوباره موجود کرده با قیمت ۴۹۹۰۰۰ تومان، البته ۲۰ هزارتومن کدتخفیف برام فرستادن اینطوری تو همه حوزه ها مملکت کارش به اینجا کشید»
جمعه سیاه دیجیکالا
تخفیف بلک فرایدی دیجیکالا که عبارت جمعه سیاه بیشتر به آن میخورد به روایت کاربران و مشتریان دیجیکالا فریبکارانهترین کمپینی بوده است که یک فروشگاه میتوانسته برگزار کند.
در یک نمونه از این کمپین، مسابقه تخفیف 99% قرار گرفته است. این بازی که شکار گنج نام دارد از ۵ تا ۹ آذر یعنی تا دو روز پس از اتمام جشنواره فعال بود و در آن کاربران میتوانستند با پیدا کردن کد تخفیف ۹۹ درصدی روی کالاهای منتخب، برنده تخفیف فوق العاده یا اصطلاحاً موفق به شکار گنج شوند.
یکی از کاربران شبکههای اجتماعی یک نمونه از این مسابقه که برای ساعت 22:00 روز جمعه 26 نوامبر را بررسی کرده است، آنچه در اینجا نقل میشود از این بررسی برداشت شده است. مسابقه ساعت 22:00 آغاز میشود؛ اما تصویر مورد نظر پس از آغاز مسابقه یعنی ساعت 10:07:47 بعدازظهر بارگذاری میشود. صحت این مطلب را میتوانید از طریق تایم استمپ عکس بررسی کنید. پشتیبانی در پاسخ به اینکه چرا برای ورود پاسخ کاربر با کد خطا مواجه میشود پاسخ داده است که یک نفر کد را رأس ساعت 22:00 پیدا کرده است، یعنی 7 دقیقه قبل از بارگذاری تصویر!
تصویر شکار شد 22:13:23 بارگذاری شده و پس از آن محصول به مدت 20 دقیقه غیر فعال میشود برنده نیز تا صبح اعلام نشده است تا مخاطبان کاملاً در سایت گشت و گذار کنند و این یک فریبکاری محض است تا مخاطبان را به سایت جذب کنند. سوال این است که چگونه میتوان کد تخفیفی تصویری را حدس زد که هنوز بارگذاری نشده است.